Friday, July 06, 2007

7 σκέψεις για το σχολείο


ΣΚΕΨΗ 1 Σαν παραγωγική μονάδα, το σχολείο, μοιάζει με μια κυψέλη. Αυτή διασπάται (θεματικές ενότητες π.χ.) και συνδέεται αποσπασματικά με άλλες.

Οι μικρές κυψέλες εντάσσονται τελικά σαν μονάδες σ’ ένα χώρο ρευστό, ενιαίο. ΣΚΕΨΗ 2
1. Κύβος που λειτουργεί ως –ΤΑΞΗ
-χώρος συγκέντρωσης μαθητών
-χώρος ελεύθερης δράσης μαθητών
ΑΡΑ πολλοί κύβοι μαζί ο ένας δίπλα και πάνω στον άλλον = σχολείο
2. Πιθανότητα αλλαγής χώρου στέγασης
ΑΡΑ δυνατότητα αλλαγής θέσης και μετακίνησης των κύβων αυτών άρα και αλλαγή της μορφής του σχολείου
3. Δυνατότητα πρόσθεσης και αφαίρεσης κύβων, ανάλογα με αύξηση ή μείωση του αριθμού των παιδιών ή ανάλογα με τις ανάγκες τους
ΣΚΕΨΗ 3
Αν το σχολείο, σε θεωρητικό πλαίσιο, αποτελεί τη μικρογραφία της κοινωνίας, γιατί το σχολείο σαν κτιριακή μονάδα να μην αποτελεί την μικρογραφία της πόλης; Το σχολείο επομένως, μπορεί να καλύπτει ανάγκες «πολιτών» από 6-18 ετών…….


Σχολείο- πυρήνας= κεντρικό στοιχείο στο οποίο φιλοξενούνται βασικές λειτουργίες και γύρω του περιστρέφονται δευτερεύουσες λειτουργίες.
Σε κυκλική ή γραμμική διάταξη, ενώ αν εισέρχεται το στοιχείο της αποσύνθεσης, πώς τοποθετούνται στο χώρο τα επιμέρους τμήματα που προκύπτουν..
ΣΚΕΨΗ 4Εκπαίδευση σήμερα δεν υπάρχει. Υπάρχει μια βιομηχανία που παράγει φοιτητές. Πρωτεύοντα ρόλο στην παραγωγή αυτή παίζει το φροντιστήριο ,έτσι το σχολείο μετατρέπεται σε ελεύθερο χρόνο. Το ζητούμενο είναι το σχολείο (στο υπάρχον σύστημα) να μετατραπεί σε έναν ελεύθερο χώρο στον οποίο θα διακινείτε η γνώση, δηλαδή θα υπάρχει εκπαίδευση.
Το σχολείο θα εξαπλώνετε προς την πόλη και θα ενώνετε με τα φροντιστήρια. Με τον τρόπο αυτόν θα δημιουργηθεί μια ενότητα πού θα περιέχει την εκπαίδευση και την παραγωγή φοιτητών.
ΣΚΕΨΗ 5
Μη οριοθέτηση. Επικοινωνία του σχολείου με το περιβάλλον γύρω από αυτό. Πορείες που διαπερνούν όλο το οικόπεδο .Μπορεί ο οποιοσδήποτε να κινηθεί μέσα σε αυτές είτε είναι μαθητής είτε καθηγητής ή ακόμα και απλός πολίτης.
Τοποθέτηση του κτιρίου στο κέντρο του οικοπέδου. έτσι αποφεύγουμε την δημιουργία κλειστών χώρων π.χ. πίσω μέρος του σχολείου (χώρος συγκέντρωσης των «κακών» παιδιών). Αλλαγή διαμόρφωσης της αίθουσας (συνήθως οι καλοί μαθητές κάθονται μπροστά και οι κακοί πίσω). Στόχος : όλοι οι μαθητές είναι ίσοι. Αντιμετωπίζονται το ίδιο από τους καθηγητές.
ΣΚΕΨΗ 6
Σχολείο-επιχείρηση
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Μαθητής-προϊόν

Κωδικοποιημένη πληροφορία-usb θύρες
Έξυπνοι μαθητές για έξυπνους γονείς. Έξυπνα προϊόντα για έξυπνους γονείς.
DIGITAL TEACHERS----------χρήση mute
Δημόσιος χώρος χώρος σχολείου με οθόνες μάθησης, χρήση δασκάλου προαιρετική
Παιχνίδι-γνώση- διασκέδαση-ξεκούραση-δράση-διάδραση

ΣΚΕΨΗ 7
Εκ των υστερων ερωτηματα.. (μερικα χρονια μετα)
_Γιατι η γνωση επιβαλλεται? Ποσο επιτυχες και αποτελεσματικο μπορει να ειναι αυτο?
_Η διαδικασια των εξετασεων πρεπει καποτε να ‘απομυθοποιηθει’.. τι παραπανω ειναι απο μια αγχωτικη επαναλαμβανομενη διαδικασια?
_Η διαιωνηση της ιεραρχιας δασκαλου-μαθητη ..?
_Μια μεγαλυτερη θεματολογια (σε υλικο αναγνωσης αλλα και δραστηριοτητες) μοιαζει πιο ενδιαφερουσα, τοσο γιατι επιτρεπει την επιλογη απο τον ιδιο το μαθητη, οσο και γιατι δημιουργει μεγαλυτερη αυτοπεποιθηση και υπευθυνοτητα στα παιδια
_Κατα ποσο ο μαθητης αντιμετωπιζεται ως ο αυριανος εργαζομενος-το αυριανο κεφαλαιο?
_Η συστηματικη διαφοροποιηση καλου-κακου μαθητη υφισταται πραγματι?
_Η εντατικοποιημενη σχεση παιδειας-θρησκειας : η εικονα της χριστιανοσυνης να δεσποζει σε καθε σχολικη αιθουσα
_Τελικα τα θρανια, οι τοιχοι κτλ ειναι δημοσια και ‘απαγορευμενη’ περιουσια? Η επεμβαση του μαθητη σε αυτα..

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΣΚΕΨΗ

το σχολείο σαν φυσικό περιβάλλον- οικοσύστημα

1 comment:

Andreas Angelidakis said...

Διαβάζοντας το πρώτο αυτό ποστ, σκέφτομαι ότι ενώ η πολύπλευρη αυτή αντιμετώπιση είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, λείπει το στοιχείο που αρχίζει να συνδέει αυτές τις σκέψεις μεταξύ τους. Νομίζω ότι θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να βλέπαμε κάποιου είδους χάρτη η διάγραμμα που δείχνει τις σχέσεις ανάμεσα στις σκέψεις, όπως τις συζητήσαμε στo workshop, δηλαδή μια εικονογράφηση του ποιες σκέψεις συνδέονται άμεσα μεταξύ τους, ποιες αναιρούν ποιες, και τι ομάδες σκέψεων μπορούν να σχηματιστούν, οι ακόμα και ποιοι συσχετισμοί μπορούν πιθανώς να δημιουργήσουν ένα ή και περισσότερα σχολεία.