Η δημοκρατία μπορεί να ορισθεί σαν ένας συνειδητός, υπεύθυνος, ηθικός αυτοπεριορισμός. (Προβληματισμοί, ένας διάλογος με τους νέους, Σ.Ι.Καργάκος)
Δημοκρατία είναι.....
- να σου δίνουν αυτά που αξίζεις, χωρίς να σε εκμεταλλεύονται
- να σηκώνουν την σημαία και παιδία οικονομικών μεταναστών αν αυτά τα αξίζουν
- να μην φοβάσαι και ντρέπεσαι για τα πιστεύω σου όταν αυτά δεν συμφέρουν κάποιους.
- το ιδανικό που έχει ο καθένας στο μυαλό του
- να κοιμάσαι στο σπίτι σου με ανοικτές τις πόρτες χωρίς να φοβάσαι για την προσωπική σου ακεραιότητα
- ο σεβασμός προς τους αλλόθρησκους
- να ζεις όσο, όσα και όπως θες εσύ και όχι όσο θέλουν και σε αναγκάζουν οι άλλοι.
- είναι ο σεβασμός προς τα άτομα με ειδικές ανάγκες
- να σέβεσαι τους οικονομικούς μετανάστες και τα δικαιώματα τους.
- η φωνή της μειοψηφίας να ακούγεται το ίδιο δυνατά με τη φωνή της πλειοψηφίας
Δημοκρατία είναι…
- η προστασία των προσωπικών δεδομένων
- ο σεβασμός προς τους μη καπνίζοντες
- να υπάρχει αντιστοιχία στην αξιολόγηση καθηγητή και μαθητή
- η δυνατότητα να λαμβάνεις παιδεία όχι ανάλογη της οικονομικής σου επιφάνειας σε περιπτώσεις που αυτή δεν είναι τόσο καλή
- ο σεβασμός στον ελεύθερο χρόνο του άλλου
- ο σεβασμός στην πολυπολιτισμικοτητα της κοινωνίας
- η δυνατότητα για άμεση παρέμβαση του πολίτη στην ήδη θεσμοθετημένη διαδικασία λήψης αποφάσεων για την κοινωνία
- το δικαίωμα του καθενός μας στην αντικειμενική και μη κατευθυνόμενη ενημέρωση
- η δυνατότητα του καθενός να προσδιορίζει τα όρια του προσωπικού χώρου του στα πλαίσια που αυτά δεν προσβάλλουν την ιδιοτηκοτητα του άλλου.
να αντιδρώ όταν με αδικούν.
Δημοκρατία είναι…
- Να μην είναι απαραίτητοι νόμοι ή κανόνες γιατί ο κάθε πολίτης θα σέβεται τον άλλο ανεξάρτητα από την ύπαρξή τους.
- Να υπάρχει ελευθερία γνώμης, έκφρασης και δράσης.
- Δημιουργία διαλόγου με αποτέλεσμα τη λήψη όσο το δυνατόν σωστότερων αποφάσεων.
- Να έχεις τη δυνατότητα τα διαμαρτυρηθείς και να ξέρεις ότι μπορείς να αλλάξεις κάτι.
- Ισότητα όλων των πολιτών απέναντι στο νόμο.
- Αντικειμενική ενημέρωση με στόχο τη δημιουργία προσωπικής άποψης ώστε να μην υπάρχει η δυνατότητα χειραγώγησης από κανέναν.
- Λήψη αποφάσεων με γνώμονα το συμφέρον της κοινωνίας και όχι με αυταρχικό τρόπο.
- Πολυφωνία και πλουραλισμός.
- Αποδοχή και σεβασμός της διαφορετικότητας των άλλων.
- Ειδική μέριμνα και περισσότερος σεβασμός προς ασθενέστερες ομάδες πληθυσμού.
Δημοκρατία είναι
- …να νιώθω ασφαλής σε έρημο δρόμο στις 3׃00π.μ.
- …να διασκεδάζω μέχρι το πρωί με τη μουσική στη διαπασών χωρίς να μου χτυπήσει την πόρτα η αστυνομία
- …να έχω ησυχία στο σπίτι μου όταν θέλω να κοιμηθώ ή να διαβάσω
- …να έχω ελεύθερη πρόσβαση στις ναρκωτικές ουσίες όπως έχω στο αλκοόλ και στη νικοτίνη
- …να μην πρέπει να παντρευτώ για να έχω τα δικαιώματα των παντρεμένων
- …να παίζουν τα παιδιά μου στο χώμα και όχι στην άσφαλτο στο κέντρο της Αθήνας
- …να αναπνέω καθαρό αέρα κάθε μέρα της ζωής μου γιατί γεννήθηκα με το δικαίωμα αυτό
- …να νιώθω ασφάλεια όταν κυκλοφορώ με το ποδήλατό μου
- …να απολαμβάνω τις παραλίες της Αττικής χωρίς να σπαταλάω τουλάχιστον μία ώρα στη διαδρομή, χωρίς να πρέπει να πληρώσω για να βουτήξω στη θάλασσα και χωρίς να φοβάμαι για την υγεία μου
- …να μην πρέπει να δώσω αναφορά για την ταυτότητά μου επειδή με υποψιάζονται για τρομοκράτη
Δημοκρατία είναι…
- είναι όλοι να είναι ίσοι
- όλοι να είναι ελεύθεροι
- όλοι να έχουν ελευθερία λόγου και έκφρασης
- όλοι να μπορούν να εκφράσουν τη διαφορετικότητα τους
- όλοι να έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση
- όλοι να νιώθουν ασφάλεια
- κανείς να μην έρχεται αντιμέτωπος με προκαταλήψεις και ρατσισμούς
- όλοι να είναι ίσοι απέναντι στους νόμους
- όλοι να έχουν δικαίωμα συμμετοχής στα κοινά
- όλοι να μπορούν να διαμαρτυρηθούν
- να διασφαλίζεται το κοινό συμφέρον και όχι το προσωπικό
- να μην υπάρχουν αδικημένοι
- να μην υπάρχουν οικονομικές ανισότητες η φωνή της μειοψηφίας να ακούγεται το ίδιο δυνατά με τη
Δημοκρατία είναι…
Δημοκρατία είναι…
Δημοκρατία είναι
Ή μήπως δημοκρατία δεν είναι η ανελευθερία, η ανασφάλεια, η έλλειψη πρωτοβουλίας και αξιών…
Δημοκρατία δεν είναι η αναγκαστική μετανάστευση και μετακίνηση πληθυσμιακών ομάδων ,οι κρίσεις -οικονομικές, πολιτικές αλλά και οποιουδήποτε άλλου είδους -εκ των ουκ άνευ , δεν είναι η κατάργηση της πολυ-πολιτισμικότητας ,της παράδοσης και της κοινωνίας αστικής ή μη …
Δημοκρατία δεν είναι η αυξανόμενη εγκληματικότητα ,ο κοινωνικός αποκλεισμός, η έλλειψη κοινωνικής περίθαλψης και γενικής παιδείας και όχι εκπαίδευσης …
Δημοκρατία δεν είναι η παγκοσμιοποίηση, η αλματώδης εξάπλωση της ιδιοκτησίας και της ανευθυνότητας…
Δεν είναι ένα καθαγιασμένο ανύπαρκτο περιβάλλον υπό το πρίσμα της επίπλαστης οικολογικής συνείδησης αλλά ούτε ο δημαγωγικός εθνικισμός…
Δημοκρατία είναι....
- Η ελευθερία του λόγου και της έκφρασης και κατά συνέπεια της δράσης και της πράξης
- Ο σεβασμός απέναντι σε οποιαδήποτε άποψη ακόμα και σε αυτή που επιδιώκει την κατάλυση της δημοκρατίας
- Η παροχή ίσων ευκαιριών σε όλους τους πολίτες
- Η μη ύπαρξη εξουσίας που υποδηλώνει την υπεροχή, παρά μόνο η ύπαρξη αντιπροσώπων των πολιτών
- Η αναγνώριση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων
- Η δυνατότητα της επιλογής
- Η ανάδειξη της ατομικότητας και παράλληλα του συνόλου
- Η ισότητα των πολιτών απέναντι στο νόμο, το κράτος αλλά και των πολιτών μεταξύ τους
- Η συνειδητή άρνηση της ανελευθερίας και της εκμετάλλευσης
- Η ενεργή συμμετοχή των πολιτών στα κοινά
Δημοκρατια ειναι...
- να αντιδρώ όταν με αδικούν.
- να μη με «μπλοκάρουν» λόγω της εμφάνισης μου ή των ιδιαιτεροτήτων μου.
- να είμαι ελεύθερος να λέω την άποψή μου σε όλους.
- να μην αποφασίζουν άλλοι για τα δικαιώματά μου.
- να αντιμετωπίζονται όλοι σαν άνθρωποι όχι ανάλογα με το πορτοφόλι τους.
- να μη με δέρνει, να μη με αγνοεί κανείς όταν διαμαρτύρομαι επειδή με εκμεταλλεύονται.
- να μη χρειάζεται να παρακαλέσω για να μου δώσουν ό,τι μου αξίζει.
- να μην υπάρχει ρατσισμός σε μειονότητες.
- να περπατάω στο δρόμο και να μη φοβάμαι ότι θα με πατήσουν οι βιαστικοί οδηγοί.
- να μην καταστρέφουμε τη φύση η οποία δε μας ανήκει, εμείς ανήκουμε σε αυτήν, είμαστε μέρος της
2 comments:
Δοκίμια < επιστροφή
Σύστημα Ελευθερίας
Ηθικές και μεθοδολογικές προϋποθέσεις για μία νέα πολιτική θεωρία και πράξη
Προτίθεμαι να αναπτύξω - με λίγα λόγια - ένα σύστημα πολιτικής σκέψης, από το οποίο αυτόματα σχεδόν προκύπτει ένας οδηγός πολιτικής πράξης.
Το σύστημα αυτό είναι τόσο απλό, που μπορεί να μοιάσει απλοϊκό. Μετά από τόσους χρόνους σκοτεινής και πολύπλοκης σκέψης (ας όψεται ο 'Εγελος και οι επίγονοι) έχουμε συνηθίσει στο να ταυτίζουμε το βάθος με την δυσκολία. Ίσως όμως και να μην είναι έτσι. Κάποτε το απλό, το σαφές και το σύντομο ήταν ταυτόσημα με τη σοφία - σ' αυτό τον τόπο.
Θα ονόμαζα την πρότασή μου "σύστημα ελευθερίας" γιατί βασίζεται στην ελευθερία, όχι μόνο σαν ηθική αλλά και σαν μεθοδολογική, ρυθμιστική αρχή. Ελευθερία στην πράξη αλλά και στην σκέψη.
Λίγο πολύ όλοι καταλαβαίνουν τι θα πει ελευθερία στην πράξη - σαν ηθική αρχή. (Θα επανέλθουμε σ' αυτό). Τι όμως σημαίνει ελευθερία σαν μεθοδολογική αρχή;
Η ελευθερία στη σκέψη, εκφράζεται στην αρχή της μη δέσμευσης. Σημαίνει πως το σύστημα που προτείνω όχι μόνο δεν ξεκινάει από ορισμένες συγκεκριμένες ιδεολογικές παραδοχές - αλλά αρνείται να δεσμευθεί με οποιοδήποτε δόγμα. Όχι μόνο δεν αγκαλιάζει αυθαίρετα και αναπόδεικτα αξιώματα - αλλά, ακόμα και την τρέχουσα γνώση, την θεωρεί προσωρινή και υπό αίρεσιν. Ισχύει μόνο όσο δεν έχει αποδειχθεί λανθασμένη.
Πρόκειται για ένα σύστημα ανοικτό προς όλες τις κατευθύνσεις - άρα ελεύθερο. Βασική του αρχή είναι η εκάστοτε (ιδεολογικά) αδέσμευτη κρίση και απόφαση.
(Με ιδεολογίες εννοώ όλα αυτά τα πλέγματα ιδεών και συμβόλων - πρόκειται συνήθως για ασαφείς δοξασίες και παραστάσεις - με τις οποίες μας συνδέουν συναισθηματικά μάλλον παρά γνωστικά κίνητρα. Είναι συνήθως "συστήματα πίστης" που χρησιμοποιούνται για να κινητοποιούν τους λαούς - ή που μας δίνουν συναισθηματική σιγουριά. Ανάλογα με το είδος τους μπορεί να είναι δογματικές ή ψευδοεπιστημονικές, "ειδικές", που εκφράζουν τα συμφέροντα ομάδων ή γενικές που αφορούν το σύνολο της ζωής. Η έννοια ιδεολογία αντιπαραβάλλεται στην επιστήμη - αλλά και στην συνειδητή γνώση πρβλ. και την "ιδεολογία σαν ψευδή συνείδηση" κατά τον Μαρξ.)
Φυσικά, το γεγονός ότι το σύστημα αποκλείει ιδεολογίες και δόγματα, δεν σημαίνει πως δεν θα διαθέτει θεωρητικό οπλισμό. Αλλά θα χρησιμοποιεί τις θεωρίες, όπως η επιστήμη τις δικές της. Σαν υποθέσεις που στέκουν όσο δεν αναιρούνται - κι όσο μας βοηθάνε να καταλαβαίνουμε και να αλλάζουμε τον κόσμο.
Η μέθοδος αυτή δεν εξαρτά την λήψη των συγκεκριμένων αποφάσεων από γενικές θεωρητικές αρχές. Δεν θεωρεί αναγκαία μία συνολική ερμηνεία του κόσμου για να μπορεί επάνω της να θεμελιώσει την καθημερινή επιλογή. Δεν είναι υποχρεωτικό να ξέρουμε τους Νόμους της Ιστορίας για να λύσουμε το πρόβλημα της περίθαλψης των υπερηλίκων. Ούτε είναι απαραίτητο να έχουμε μία ολοκληρωμένη κοσμοθεωρία, για να μειώσουμε το έλλειμμα του ισοζυγίου πληρωμών.
Αντίθετα μου επιτρέπει να χρησιμοποιώ όποια θεωρητική κατασκευή θέλω - εφόσον στην πράξη αποδίδει σωστά. Εφόσον δηλαδή λύνει το πρόβλημα. Η πολιτική, στην πρότασή μου γίνεται μία διαδικασία επίλυσης προβλημάτων - και οι θεωρίες όργανο για την λειτουργία αυτή. Παύει η ιδέα να είναι σκοπός και γίνεται μέσον. Μέσον στην υπηρεσία του ανθρώπου. (Κι επειδή μιλάμε για συγκεκριμένα προβλήματα - εννοούμε πάντα και συγκεκριμένους ανθρώπους. Όχι τον θεωρητικό - και ανύπαρκτο - Άνθρωπο με Α κεφαλαίο!)
Διότι, (κι ας το ξεχνάμε συχνά) και η πολιτική είναι απλά ένα μέσον. Για την ευτυχία και προκοπή του ανθρώπου. (Στο βιβλίο μου "Κοινοτοπίες" είχα παραβάλει τα πολιτικά συστήματα με ξενοδοχεία. Καλύτερο ήταν εκείνο που εξυπηρετούσε άριστα τον πελάτη του - τον πολίτη!)
Στόχος της πολιτικής είναι η ευημερία του ανθρώπου (κι όχι των ιδεολογιών). Ωστόσο μέχρι σήμερα συμβαίνει το αντίθετο. Ο άνθρωπος θυσιάζεται για τις ιδεολογίες - κι όχι αυτές για τον άνθρωπο. Το σύστημα που προτείνω είναι το πρώτο που θα θυσιάζει τις θεωρίες του στον βωμό της εξυπηρέτησης του ανθρώπου. Θα τις ελέγχει - στην πράξη - και θα τις αναθεωρεί με την διαδικασία της δοκιμής και του λάθους. Θα τις εγκαταλείπει εύκολα όταν αποδειχθούν λαθεμένες.
.................
Ν. Δήμου
bla
bla
bla..........
Post a Comment