Friday, July 06, 2007

IBC_σχεδόν οριζόντιο




IBC-International Broadcasting Center.

Δημιουργήθηκε για τις βασικές ανάγκες της Ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης σε όλο τον κόσμο των
Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.
Έκτοτε μηχανήματα φρόντισαν να σβήσουν αυτές τις μνήμες αδειάζοντας το κτίριο από οποιοδήποτε στοιχείο εξοπλισμού και διαμόρφωση εσωτερικού που να θυμίζει κάτι από τις 20-30 μέρες των Ολυμπιακών Αγώνων. Κάτι σαν βίαιη αντίδραση σε ότι συνέβαινε μέσα σε αυτό.

Όμως πριν ακόμα από τη δημιουργία του IBC το μέρος ήταν ένας μεγάλος υπαίθρ
ιος χώρος στάθμευσης. Τα αυτοκίνητα κυριαρχούσαν. Ο χώρος στάθμευσης διατηρήθηκε στο υπόγειο αυτού του κτιρίου.

Μια κεκλιμένη οροφή - σχεδόν οριζόντια - είναι ένα βασικό στοιχείο του κτιρίου. Προοριζόταν να διαμορφωθεί πράσινο και φύτευση στην κεκλιμένη αυτή οροφή αλλα τα μηχανήματα και ο μηχανολογικός εξοπλισμός υπερίσχυσαν και έτσι η ιδέα εγκαταλήφθηκε.

Όμως το βασικό ερώτημα παραμένει αναπάντητο...

Είναι το ελαφρά κεκλιμένο επίπεδο σχεδον οριζόντιο;

Η ανεπαίσθητη κλίση του 6% επιτρ
έπει πολλές κινήσεις-προγράμματα να αναπτυχθούν χωρίς να κουράζει.

Μπορεί μια τέτοια επιφάνεια να φιλοξενήσει προγράμματα όπως ένα Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων ή ένα Εμπορικό Κέντρο;

Αναζητήσα
με παραδείγματα τέτοιων περιπτώσεων και γενικότερα παραδείγματα αρχιτεκτονικής που έχουν μια αντίληψη και θέση για την κεκλιμένη επιφάνεια και για το στοιχείο της ανόδου και της εκτόνωσης.

Παράδειγμα_1
Carpenter Canter















Εδώ βλέπουμε πως ή ράμπα διαπερνά το κτίριο χωρίς να επικοινωνεί με αυτό. Δεν αποτελει είσοδο σε αυτό. Είναι ένα στοιχείο που σκίζει το κτίριο σε δυο κομάτια.

Μας ενδιαφέρει η έντονη αίσθηση της διαπερατότητας του κτηρίου. Το κτήριο εμφανίζεται σαν φλας σε μια άλλη κίνηση, αυτή του δημόσιου δρόμου. Το δίκτυο που τελικά δημιουργείται, εμφανίζεται σα να αποτελείται από έναν κύριο άξονα που διατρυπά το ευρύτερο σύνολο, αποτελούμενο από υποδεέστερους άξονες.



Παράδειγμα_2


Νέο Μουσείο Ακροπόλεως


Το μουσείο περιέχει μια ανάβαση. Όταν φτάσεις στο υψηλότερο βλέπεις την Aκρόπολη άρα αυτό είναι το δυνατό σημείο που σε προτρέπει να ανέβεις.











Το γεγονός ότι στο ψηλότερο σημείο έχει τοποθετηθεί η αίθουσα του Παρθενώνα εντείνει το στοιχείο της κορύφωσης και της εκτόνωσης.





Παράδειγμα_3


Λυκαβηττός

Είναι ένα από το πιο επισκέψιμα μέρη στην Αθήνα. Λειτουργεί ως τοπόσημο. Ο κόσμος πάει εκεί γιατι γνωρίζει ότι εκεί θα βρει δυο στοιχεία.
1. Θέα προς το Λεκανοπέδιο
2. Το ανοικτό θέατρο του Ζενέτου

Αυτά από μόνα του φαίνονται αρκετά για να οδηγήσουν τον επισκέπτη μέσα από μια διαδικασία - κεκλιμένο επίπεδο - στην κορύφωση.



















Παράδειγμα_4

Μουσείο
Guggenheim, Νέα Υόρκη

I need a fighter, a lover of space, an agitator, a tester and a wise man. . . . I want a temple of spirit, a monument!


Hilla Rebay to Frank Lloyd Wright, 1943 "




















Παρατηρείται μια ομοιότητα στα 3 τελευταία παραδείγματα...
Εστιάσαμε στην αναφορά του τέλους ενός κτηρίου, ο τρόπος με τον οποίο καταλήγει ένα κεκλιμένο ή σχεδόν οριζόντιο επίπεδο. Μας προβλημάτισε η κατάληξη, είτε πρόκειται για ένα ξεχωριστό πρόγραμμα που πραγματοποιείται στην κορυφή, είτε για τον καθορισμό μιας διαδρομής (από πάνω προς τα κάτω).



Παράδειγμα_4

Maison Suspendue

Τονίζεται η έννοια του άχρηστου χώρου. Το δίκτυο που αναπτύσσουμε μπορεί να ρέει συνεχώς δημιουργώντας περισσότερα κενά από πλήρη.








Βια & Πόλεμος


Δεν πρέπει να ξεχνάμε την τοποθεσία του IBC, δίπλα ακριβώς από ένα γήπεδο.
Είναι οξύμωρο ότι ενώ ο αθλητισμός καταδικάζει τη βία, σε κάθε αθλητικό αγώνα τελικά πραγματοποιείται μια μάχη μεταξύ αντιπάλων, οπαδών, οπαδών-αστυνομίας η βία αυτή επίσησς παράγει τις εντονότερες ραδιοτηλεοπτικές στιγμές.Η ονομασία των αθλητικών χώρων όπως «Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας» για παράδειγμα φαίνεται σα να προσπαθεί να ξορκίσει το "κακό" αυτό. Οι εμπορικοί χώροι που όλο και περισσότερο εισχωρούν στα στάδια γίνονται συχνά το πεδίο αυτής της μάχης και από τη μια στιγμή στην άλλη το χάος επικρατεί σε χώρους που σκοπός τους είναι να δημιουργούν συνθήκες ηρεμίας μέσα στις οποίες το κοινό νιώθει άνετα να "καταναλώσει". Θα μπορούσε έτσι η βία να αποτελεί αντικείμενο έκθεσης στο μουσείο, αποκαλύπτοντας το φαινόμενο αυτό.



Επίλογος



Τέλος, παραθέτουμε μερικές αρχικές ιδέες για το πως μπορεί να διαμορφωθει εκ νέου αυτος ο χώρος.
Ένα παιχνίδι κεκλιμένων ή σχεδόν οριζόντιων επιφανιών οι οποίες θα περικλείουν, θα χωρίζουν ή θα ενώνουν τα προγραματα του Μουσείου και του Εμπορικού κέντρου.


3 Πορείες αρχικά που διαχωρίζουν την κίνηση των αυτοκινήτων απο και προς τον χώρο στάθμευσης από τον πεζόδρομο και από τον χώρο πρασίνου.










Αυτές οι πορείες έχουν και κάποια κοινά σημεία που τα 3 αυτα στοιχεία συνυπάρχουν.
Οι πορείες αυτές ενδέχεται να αλλάζουν υψόμετρα αρκετές φορές κρατώντας όμως μια μέγιστη κλίση της τάξης του 6%.
Ενδέχεται επίσης να επιλεγεί μια κατεύθυνση για τις πορείες αυτές.
Ίσως να διαπερνάνε και κάποιους κτιριακούς όγκους στο πέρασμά τους.
Ίσως αυτοι οι όγκοι να αναπτύσσονται κατα μήκος τους.

Όλες αυτες είναι ιδέες. Αποτελούν αντικείμενο μελέτης και είναι ένα brainstorming το οποίο θα ξεκαθαρίσει και θα δώσει μια τελική μορφή σε μια οριζόντια επέκταση καθ'ύψος μέσω των κεκλιμένων επιπέδων.

No comments: