Wednesday, November 01, 2006

Μετά την άσφαλτο_Ανάλυση 01
















Το αυτοκίνητο είναι βασικό στοιχείο της ζωής μέσα στην πόλη αλλά αυτό δεν χρειάζεται να υποβαθμίζει της ποιότητάς της. Ο δημόσιος χώρος αποτελεί απαραίτητο υπόβαθρο για τον δημόσιο βίο και για την ποιότητα της καθημερινής ζωής. Η ανεξέλεγκτη χρήση του αυτοκινήτου μέσα στην πόλη της Αθήνας έχει ως αποτέλεσμα την καταπάτηση και κατάχρηση του χώρου αυτού.

Στόχος είναι η ποσοτική και ποιοτική βελτιστοποίηση του δημόσιου χώρου. Ποιος είναι ο τρόπος;

Σκοπός της έρευνάς μας είναι η εξερεύνηση των δυνατοτήτων του ελεύθερου χώρου της πόλης να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μας με τον καλύτερο τρόπο.

Αρχικά θέτουμε το ερώτημα: τι θα γίνει αν συνεχίσουμε όπως πάμε; Αν θεωρήσουμε ότι δεν έχουμε τρόπο να επηρεάσουμε το μέλλον του δημόσιου χώρου της πόλης; Η απάντηση μας οδηγεί σε δυσοίωνες προβλέψεις για μια πόλη πνιγμένη από το αυτοκίνητο, και υποβαθμισμένη από λίγους και δυσλειτουργικούς χώρους για την καθημερινή μας ζωή.

Στη συνέχεια απορούμε: δεν μπορούμε να φανταστούμε εναλλακτικά σενάρια για τον ελεύθερο χώρο αυτής της πόλης; Μας ενοχλεί βαθύτατα η αδυναμία των Αθηναίων να οραματιστούν μια πόλη καλύτερη από τη σημερινή και να πολεμήσουν για αυτή. Δεν θεωρούμε ότι η απάντηση αυτή πρέπει να περιοριστεί στους «ειδικούς». Θέλουμε να ανακαλύψουμε τις πραγματικές ανάγκες της πόλης και των Αθηναίων. Φανταστήκαμε χρήσεις για τον χώρο που κάποτε ήταν αφιερωμένος στο αυτοκίνητο, για να προκαλέσουμε τον διάλογο.

Για την ανάλυση μας επιλέξαμε την περιοχή του Αγίου Μελετίου η οποία είναι αντιπροσωπευτική του πυκνά δομημένου κέντρου της Αθήνας και των περιοχών που δημιουργήθηκαν μεταξύ 1930 και 1970.

Θέτουμε τα εξής ερωτήματα:


Ερώτημα 1, κλίμακα γειτονιάς

Ποιο ποσοστό της συνολικής έκτασης μιας γειτονιάς καταλαμβάνουν οι δημόσιοι χώροι, και ποιο ποσοστό οι δρόμοι;

Ερώτημα 2, κλίμακα δρόμου

Ποιο ποσοστό της συνολικής έκτασης των δρόμων καταλαμβάνει ο πεζός πολίτης, και ποιο ποσοστό το αυτοκίνητο;


Ερώτημα 3, πεζές μετακινήσεις

Ο μέσος πεζός καλύπτει απόσταση 1km σε ένα τέταρτο. Πόσο χρόνο χρειάζεται για την αντίστοιχη απόσταση στο κέντρο της πόλης;





5 comments:

Anonymous said...

Katalavaino mexri enos shmeiou to erothma pou thetete alla ki ena keimeno pou na exhgei toulaxiston tin teleftaia eikona me thn kinhsh tou pezou den tha ekane kako. Ennoeite oti oi dromoi ebodizoun thn efkoli kinhsh tou pezou? Kai oi skoupidotenekedes, ta skoupidia pou xehylizoun, ta kakoftiagmena pezodromia, ta kagelakia avramopoulou?

Smith said...

Giati epilexate tin sigekrimeni periohi gia tin analisi sas? Tin thoeorite ena adiprosopeftiko digma gia tin ipolipi athina? Ti tha borouse na mas dixi i adistihi askisi se ena megalitero, stratigika epilegmeno digma periohon?
Anarotieme pos tha borousate na siberielavete ta poiotika haraktiristika ton pezodromion (kai ohi mono ta posotika) stin analysi sas... diskolo enhirima...

doxiadis+ said...

Ευχαριστούμε για τις παρατηρήσεις. Πράγματι η ανάλυση επικεντρώνεται τόσο σε ποσοτικά όσο και σε ποιοτικά κριτήρια. Η Ανάλυση_01 είναι κυρίως ποσοτική ενώ η Ανάλυση_02 κυρίως ποιοτική.

Η συγκεκριμένη περιοχή είναι αντιπροσωπευτική του πυκνά δομημένου κέντρου της Αθήνας, των περιοχών που δημιουργήθηκαν μεταξύ 1930 και 1970. Παρόμοια ανάλυση σε άλλες περιοχές θα μας ενδιέφερε πολύ, δεν έχουμε όμως την ευχέρεια να την πραγματοποιήσουμε στα πλαίσια του AthensUpdate.

Μας απασχολεί η χαμηλή ποιότητα του δημόσιου χώρου της Αθήνας. Σε επίπεδο δημόσιων χώρων (πλατείες, πάρκα, παιδικές χαρές κλπ) η ανάλυσή μας δείχνει ότι το πρόβλημα επικεντρώνεται στην έκταση, ίσως όμως και στην ποιότητα. Σε επίπεδο δρόμου, φαίνεται ότι η έκταση δεν είναι πάντα το πρόβλημα, και αυτό μας οδηγεί στο να ερευνήσουμε σε μεγαλύτερο βάθος τα ποιοτικά στοιχεία.

Θα εκτιμούσαμε οποιαδήποτε στοιχεία και σκέψεις.

Anonymous said...

'Εχετε δοκιμάσει να περπατήσετε σε δρόμους οικείους, κοιτώντας όχι όπως συνήθως στο ύψος του ματιού, αριστερά δεξιά, αλλά κατευθύνοντας το βλέμμα σε μεγαλύτερα ύψη (προσεκτικά πάντα βέβαια); Η εντύπωση, η εικόνα, η αίσθηση του δρόμου αλλάζει εντελώς. Ακομα και όταν κάτω, στο επίπεδό του, τα πράγματα γίνονται ανυπόφορα.
καλή συνέχεια στην προσπάθεια...

Anonymous said...

Dyo parathrhseis:
Kat'arxas, gia na proxorisei ligo to thema tou dhmosiou xorou nomizo oti einai aparaithto prota na dievrynthei to periexomeno ths ennoias tou "eleftherou xorou" pou mexri tora orizete me poly symvatikous tropous (plateies, parka, pezodromia). Einai afta mono?
Kata defteron, i ebeiria tou pezou sthn poli ektos apo to xrono gia th metavasi apo ena shmeio se ena allo , perilamvanei tis poiothtes ton erethismaton pou lamvanei, thn energopoihsh ths protovoulias kai efevretikothtas tou prokeimenou na xeperasei ta diafora ebodia klp.
P.S Efxaristoume gia to keimeno