Monday, November 20, 2006

Learning from Seoul

Για περισσότερα από 600 χρόνια, ο χείμαρρος Cheonggyecheon διέσχιζε το κέντρο της πόλης της Σεούλ, αποτελώντας χώρο παιγνιδιού, ψαρέματος ή ακόμη και πλύσης ρούχων. Στις αρχές του 20ου αιώνα η Σεούλ αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα από πλημμύρες, ενώ με την ανάπτυξη της πόλης τα νερά του χειμάρρου άρχισαν να μολύνονται. Τα προβλήματα αντιμετωπίστηκαν με μια σειρά αντιπλημμυρικών έργων τα οποία προέβλεπαν την κάλυψη του χειμάρρου. Το τέλος του Cheonggyecheon γράφτηκε κατά τη δεκαετία του 1970 όταν επάνω από την καλυμμένη κοίτη κατασκευάστηκε ένας υπερυψωμένος αυτοκινητόδρομος ταχείας κυκλοφορίας.

1 Αεροφωτογραφία του αυτοκινητοδρόμου, 2003

2 Άποψη του αυτοκινητοδρόμου, 2003

Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 στην Κορέα, η αναπτυσσόμενη οικολογική συνείδηση προκάλεσε τις πρώτες συζητήσεις σχετικά με το ενδεχόμενο αποκατάστασης του χειμάρρου. Το συγκεκριμένο θέμα έγινε αντικείμενο διένεξης στις τοπικές εκλογές του 2002 όταν ένας από τους υποψηφίους το προέβαλε ως βασικό άξονα του προεκλογικού του προγράμματος. Ο συγκεκριμένος υποψήφιος επικράτησε και προχώρησε στην υλοποίηση των εξαγγελιών του.

Ο υπερυψωμένος αυτοκινητόδρομος Cheonggye –ένα ισχυρό σύμβολο νεωτερικότητας κατά τον προηγούμενο αιώνα- κατεδαφίστηκε, προκειμένου η πόλη να ανακτήσει τη χαμένη οικολογική δομή της. Η νέα μητροπολιτική κυβέρνηση της Σεούλ έκρινε ότι το έργο μπορεί να επηρεάσει δραστικά την οικονομική ανάπτυξη των γύρω περιοχών που περιλαμβάνουν κατά κύριο λόγο εμπορικές δραστηριότητες και χώρους γραφείων. Ακόμη όμως περισσότερο έκρινε ότι με τον τρόπο αυτό μπορεί να προωθήσει μια νέα ταυτότητα της πόλης, άμεσα συνδεδεμένη με την ιστορία της, και να προβάλει ένα φιλικό προς το περιβάλλον, διεθνές επιχειρηματικό κέντρο.


3 Το Palseokdam αποτελεί την αφετηρία του νέου έργου. Ο χείμαρρος εμφανίζεται με τη μορφή σιντριβανιού

4 Η άλλη άποψη του Palseokdam

Το έργο εγκαινιάστηκε τον Οκτώβριο 2005. Ένα γραμμικό πάρκο διατρέχει πλέον το κέντρο της πόλης, ανάμεσα από τους χαρακτηριστικούς πύργους της Σεούλ. Πολύ σύντομα ο Cheonggyecheon κατόρθωσε όχι μόνο να προσελκύσει τους εργαζόμενους της περιοχής αλλά και να γίνει ένας από τους κύριους τουριστικούς προορισμούς της πόλης. Το υλοποιημένο έργο –συνολικής επιφάνειας 5,8 χλμ- είχε 10.000.000 επισκέπτες σε δύο μόλις μήνες. Η ζήτηση για γραφειακούς χώρους στην περιοχή είναι μεγαλύτερη από ποτέ και ήδη πολλές πόλεις της Κορέας έχουν αρχίσει να μελετούν αντίστοιχα προγράμματα.

5 Εγκατάσταση στα νερά του Cheonggyecheon

6 Υποστυλώματα του παλαιού αυτοκινητοδρόμου, τα οποία έχουν διατηρηθεί στην παλαιά τους θέση ως μνημεία μιας παρωχημένης νεωτερικότητας


Τα στοιχεία είναι από το UPwords, Vol. 11 Number 2, Fall 2005.

Για περισσότερες πληροφορίες βλ.
http://www.urban.uiuc.edu/SPO/UPwords
http://www.metro.seoul.kr/kor2000/chungaehome/en/seoul/main.htm
http://www.pubs.asce.org/ceonline/ceonline04/0104feat.html
http://www.cheonggyecheon.or.kr/

4 comments:

Anonymous said...

polu wraio post! ektos tou oti exei endiaferon gia tous episkeptes tou blog pou den einai arxitektones, deixnei peistika pws auto pou proteinete exei gerh dosh realismou. kalh sunexeia

Andreas Angelidakis said...

Πολύ ενδιαφέρον το παράδειγμα της Seoul, και εξαιρετικό παράδειγμα για το προτζεκτ. Σε μικρότερο βεβαία βαθμό με εκανε να σκέφτω το Παρίσι που αποφάσισε να αξιοποιήσει τις όχθες του Σηκουάνα με τις τεχνητές παραλίες. Βεβαία οι χείμαρροι δεν έχουν πάντα νερό, αλλά η σχέση του χώρου του ποταμού με την πόλη είναι παρόμοια. Επίσης πιο κοντινό παράδειγμα είναι τα Τρίκαλα αλλά και η Λάρισα που έχουν διαμορφώσει πάρκα κατά μήκος των ποταμών που τα διασχίζουν. Τα Τρίκαλα δε έχουν και δωρεάν ασύρματο ιντερνετ, ενώ η Καρδίτσα έχει ποδηλατοδρόμους σε όλη την πόλη. Η Αθήνα τελικά ούτε από την επαρχία δεν έχει μάθει.

Anonymous said...

pragmatika polu omorfo kai entharintiko paradigma. Ante kai sta dika mas....

Erica Reese said...

Thanks ffor sharing this