Saturday, October 07, 2006

Ανδρέας Αγγελιδάκης: Νέα Σχολικά Κτίρια


Έχει η αρχιτεκτονική την δυνατότητα να μεταρρυθμίσει την παιδεία? Να δημιουργήσει κτίρια που εμπνέουν μάθηση, κτίρια στα οποία η ιδέα του καινούργιου είναι συμβατή με την ιδέα του απαραιτήτου?
Το σχολικό κτίριο είναι ένα περιβάλλον οπού κάθε μέρα όλα είναι καινούργια, από το μάθημα που παραδίδει η καθηγήτρια μέχρι τις κοινωνικές δομές που εξελίσσονται στο προαύλιο κατά την διάρκεια του διαλλείματος. Σήμερα που οι μαθητές έχουν σχεδόν όλοι κινητά τηλέφωνα, επικοινωνούν με SMS και συζητάνε για το myspace και τα νέα ring tones που κατέβασαν, χρειάζονται και ένα αρχιτεκτονικό περιβάλλον που θα θεμελιώσει αυτή την εν εξελίξει κοινωνία.
Η μελέτη αυτή θα επιχειρήσει να μελετήσει το κατά πόσο τα σχολικά κτίρια που υπάρχουν σήμερα αντιπροσωπεύουν τον σημερινό κόσμο της γνώσης έτσι όπως εξελίσσεται παράλληλα με την τεχνολογία , τους τρόπους με τους οποίους μπορεί ένα κτίριο να καθοδηγήσει ένα εκπαιδευτικό σύστημα, και το πιθανό μέλλον της σχολικής αρχιτεκτονικής.

9 comments:

Athens9 said...

ozon said...
Χαιρόμαστε διαβάζοντας το σκεπτικό της εν λόγω μελέτης. Πιστεύουμε πως είναι η καλύτερη απάντηση στο σημερινό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο. Μια τονωτική "ένεση" αισιοδοξίας. Αναμένουμε...

Stavros Martinos said...

Ρομαντικό...
Δεν έχει η αρχιτεκτονική τη δυνατότητα να μεταρρυθμίσει την παιδεία, έχει τη δυνατότητα η παιδεία να υποδείξει μεταρρυθμίσεις στην αρχιτεκτονική (των σχολείων). Τα κτίρια δεν "εμπνέουν μάθηση" (γι' αυτό λέω "ρομαντικό"), αλλά μπορούν στην καλύτερη περίπτωση να ανταποκρίνονται στο πνεύμα της εποχής τους. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του προβληματισμού μού φαίνεται ότι είναι τα SMS και το MySpace - η δομική αλλαγή της σχέσης πομπού/δέκτη αλλά και των μηχανισμών ελέγχου και παρακολούθησης (αν όλα αυτά είναι μέρος της διαδικασίας που λέγεται "εκπαίδευση" και έχουν όντως ανταπόκριση στο χώρο).
Μια και μιλάμε για Αθήνα (...για να προσγειωνόμαστε), δεν θα ξεχάσω το σοκ που πέρασα πρόσφατα σε μια συζήτηση για το πόσο ιδιαίτερο, αναρχικό, αγαπημένο κλπ. είναι Σχολείο της Γκράβας (που είναι και το μεγαλύτερο της Αθήνας). Αρχικά οι εγκαταστάσεις είχαν σχεδιαστεί για φυλακή. Και συνειδητοποίησα ότι η μετατροπή μιας φυλακής σε σχολείο ήταν απίστευτα εύκολη - και πετυχημένη (και το συγκεκριμένο σχολείο είναι από αυτά που όντως έχουν χαρακτήρα, και λειτουργεί μια χαρά). Μιλάτε για "κοινωνικές δομές", για "προαύλιο", για "καθηγήτρια" και ταυτόχρονα για ("ανατρεπτική"/"εν εξελίξει") "αρχιτεκτονική που καθοδηγεί". Μήπως όλα αυτά χρειάζονται μια σύγκριση, μια αξιολόγηση και ένα ξεκαθάρισμα; Ακόμα και μέσα σε ένα κείμενο (εξαιρετικών) προθέσεων.

Andreas Angelidakis said...

Γενικα νομιζω οτι το να προσγειωνομαστε οταν μιλαμε για την Αθηνα ειναι απο τα μεγαλυτερα λαθη, αντιθετα νομιζω οτι η Αθηνα χρειαζεται αναγκαστικη απογειωση. Παραδειγματα σχολειων που εχουν προσπαθησει να επηρεασουν το εκπαιδευτικο συστημα μεσω της αρχιτεκτονικης υπαρχουν και στην Ελλαδα (Ζενετος, σχολειο Αγ Δημητριου) αλλα και εξω (τα σχολεια του Hertzberger, τα σχολεια των Morphosis κ.α. Το παραδεθγμα της Γραβας ειναι ενδιαφερον γιατι παντα αρεσει στους αρχιτεκτονες οι οποιοι ευκολα παρασυρονται απο οποιοδηποτε urban myth, αλλα τελικα δεν νομιζω οτι αρεσει στους μαθητες, τουλαχιστον σε οσους ειχα μιλησει καποτε. Παντως ειναι ενδιαφερον που το ανεφερες ελπιζω σε περεταιρω σχόλια οταν εχω προχωρισει το project.

Stavros Martinos said...

η Αθηνα χρειαζεται αναγκαστικη απογειωση.

...τόσο άγονο είναι το μέρος; :D

περιμένω με πολύ ενδιαφέρον την εξέλιξη της μελέτης, θα προσπαθήσω να φέρω όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο σε επαφή με το blog. Αρχιτέκτονες είναι λίγοι και θα ήταν κρίμα να δώσουν εκείνοι τον τόνο στη συζήτηση, εξάλλου όλοι σε κάποια στιγμή έχουμε πάει σχολείο.

Vinqo Denken said...

to sxoleio prepei na sxediastei kai stin kainouria diastasi, afti tou internet. nono pou oi mathites tou they have to know how to erase the trace...

Anonymous said...

UK.
First online school for the 21st century
http://www.firstcollege.co.uk/

teacher/student/ architecture.
No direct eye contact/no face-to-face communication -good/bad?; no bullying; no school uniform; more openness (rural commnuities, special needs education); state funding- should there be? private endeavors- how are they monitored/evaluated/good oversight?; no walls- foundation/infrastructure depends on strong intenet connection -what happens when server is down? probably physical education time.

Andreas Angelidakis said...

poly endiaferon to first university, den to hksera alla kollaei akribws me ayto grafw sto epomeno post to opoio perimenw na paei 12:00 gia upload...

Anonymous said...

Με αφορμή το θέμα με το οποίο επέλεξε να ασχοληθεί ο κ.Αγγελιδάκης μου δημιουργήθηκαν κάποια ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο του σχολείου ως χώρο που συμμετέχει στην προσφορά εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

Αυτό το θέμα μπορεί να ανοίξει μία τεράστια κουβέντα η οποία μπορεί να περιλαμβάνει από μελέτες που έχουν γίνει σε διάφορα επιστημονικά πεδία
αλλα και σε ειδηκότερες αρχιτεκτονικές μελέτες μέχρι προτάσεις σαν και αυτές των Zizzi&Yoyo στην οποία ένα σχολείο με μία όψη-σκαλωσιά για σκαρφάλωμα "δεν σου απαγορεύει να σκαρφαλώνεις, αλλά σου μαθαίνει να πέφτεις σωστά" (βλ.New Treds of Architecture-2006, Πάτρα).

Εδώ θα με απασχολήσουν θέματα που έχουν να κάνουν με την Ελλάδα, σήμερα: το σχολείο ως δημόσιος χώρος και τον τρόπο με τον οποίο αυτός γίνεται φορέας μήνυμάτων των χρηστών του, δηλαδή των μαθητών-φοιτητών και των δασκάλων-καθηγητών. Μήπως τα σχολεία, ως χώροι και ως θεσμοί διαιωνίζουν μιά κατάσταση, συνεχή και σε τελική ανάλυση,βαρετή? Μια συνθήκη επιβολής εξουσίας η οποία εξελήσεται και αναπαράγεται μετάξύ ισχυρών και αδύναμων(οιρόλοι εναλλάσονται- τώρα με τις καταλύψεις το πάνω χέρι το έχουν οι μαθητές, συνήθως συμβαίνει το αντίθετο). Μήπως τα σχολεία με τις εσωστρεφείς σε ένα μικρό αίθριο κατόψεις και τους φράχτες υποδεικνύουν έναν πολιορκητή και ένα πολιορκημένο?

Ανεξρτήτως κτηρίου τα σχολεία και οι σχολές είναι ακαδημαίκά περιβάλλόντα και ταυτόχρονα περιβάλλοντα ακαδημαϊσμού. Το σχολείο αναπαράγει την σχέση εξουσιαστή-εξουσιαζόμενου ως φορέας του ακαδημαϊσμού, που εξορισμού βασίζεται σε αυτήν την σχέση:τα δόγματα και οι κλίκες καθορίζουν κατευθύνσεις, κάνουν συνεχώς αφορισμούς και πάντα περνάει η γνώμη του ισχυρότερου.
Ασκούν εξουσία οι μαθητές-φοιτητές όταν κλειδώνουν γραφεί, ασκούν εξουσία οι δασκαλοι- καθηγητές όταν εκφράζονται αξιολογώντας.Ο ακαδημαϊσμός ευδοκιμεί στα ακαδημαϊκά περιβάλλοντα, τα οποία από μόνα τους αποτελούν την ιδανική συνθήκη παιδείας που σημαίνει ανταλλαγή απόψεων και αποδοχή της διαφορετικότητας στις ιδέες και στις προσωπικότητες που τις εκφράζουν (άσυλο με την ιερότερη έννοια της λέξης). Η βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και η απολύμανσή του από τον ακαδημαϊσμό εξαρτάται πρωτίστως από αυτούς που περιβάλλει.Γίνεται ο σχεδιασμός να επηρεάσει?

Thanasis Zachariadis said...

Είπαμε να προτείνουμε την ιστοσελίδα μας περισσότερο για λόγους ενδιαφέροντος σε ότι αφορά την εμφάνιση των εκπαιδευτικών χώρων.
Η εταιρεία εξοπλίζει εκπαιδευτικούς χώρους με ποιοτικά αλλά και πρακτικά έπιπλα. Μια επίσκεψη στην ιστοσελίδα www.marantoni.gr ίσως βοηθήσει το μέλλον μιας απόφασής.
Παρακάτω υπάρχουν τα αντικείμενα με τα οποία ασχολούμαστε όπως
Σχολικοι εξοπλισμοι, επιπλα φροντιστηριου, επιπλα σχολειων, σχολικα επιπλα, εξοπλισμοι σχολειων, εξοπλισμος φροντιστηριων, θρανια, εξοπλισμος σχολειων, επιπλα γραφειου, πινακες μαρκαδορου, επιπλα φροντιστηριου, επιπλα σχολειου, εξοπλισμος φροντιστηριου,
Θανάσης Ζαχαριάδης