Tuesday, February 27, 2007

Δρόμοι Ταχυτήτων

Στην Αθήνα σήμερα επικρατεί η λογική του ή / ή. Ο δημόσιος χώρος ή θα είναι περιοχή πεζών – και μόνο, ή θα είναι περιοχή της απόλυτης κυριαρχίας του αυτοκινήτου. Το μέλλον όμως δεν είναι μαύρο - άσπρο.

Το μέλλον ανήκει στην συνύπαρξη και στην δυνατότητα επιλογής: πεζοί, αναπηρικές άμαξες και παιδικά καροτσάκια, ποδήλατα, μοτοποδήλατα, μικρά ηλεκτροκίνητα ατομικά μέσα, ΙΧ, smart, ταξί, λεωφορεία, τραμ, μετρό, όλα θα συνυπάρχουν στον δημόσιο χώρο. Η εποχή του αποκλεισμού, που οι ποδηλάτες, τα άτομα με ειδικές ανάγκες αλλά ακόμα και ο απλός πεζός έχει βιώσει ως τώρα, πρέπει να τελειώσει.

Στη θέση της αντίθεσης προτείνουμε σύνθεση. Πρώτο βήμα η δημιουργία χώρων κοινής παρουσίας. Δεν είναι δυνατό το κάθε μέσο να έχει τον δικό του χώρο. Βάση για την συνύπαρξη είναι η ταχύτητα με την οποία κινείται το κάθε μέσο, και σε κάποιο βαθμό ο χώρος που καταλαμβάνει. Στην Ευρώπη λειτουργούν πόλεις όπου όλα τα μέσα συνυπάρχουν. Και σέβονται το ένα το άλλο. Η ιδέα ονομάζεται Shared Space.
http://www.hopfensperger.co.uk/index_files/SharedSpace.htm

Στην Αθήνα θα είμαστε πραγματιστές. Οι ταχύτητες θα διαμορφώνονται από τη μορφολογία του χώρου. Με τη σειρά τους όμως, οι διαφορετικές ταχύτητες επιτρέπουν και την ανάπτυξη διαφορετικών χρίσεων που συμπαρασύρονται και αναζωογονούν τον δημόσιο χώρο.

Προτείνουμε τρεις ταχύτητες για την πόλη:
Τυπολογία δρόμου των 5 _ κίνηση όλων των φορέων σε χαμηλές ταχύτητες, με μέγιστη 5 χιλ/ώρα.


Τυπολογία δρόμου των 25 _ συνύπαρξη όλων των φορέων με κίνηση σε χαμηλές και υψηλές ταχύτητες, με μέγιστη 25 χιλ/ώρα.






Τυπολογία δρόμου των 50 _ διακριτή συνύπαρξη όλων των φορέων με κίνηση σε χαμηλές και υψηλές ταχύτητες, με μέγιστη 50 χιλ/ώρα.


4 comments:

Anonymous said...

Although I am unable to understand Greek, I assume your blog is about Shared-Space. If you have any questions, then please do not hesitate to contact me at paul@shared-space.info.
Cllr. Paul Hopfensperger
Chairman of Suffolk County Council Shared Space Working Party
United Kingdom

mitrolis said...

wraio post. h deuterh eikona nomizw oti hdh uparxei sthn a8hna (px odos a8hnas ka8e prwi). omws eseis deixnete mono duo autokinhtakia anamesa sta dentra, pou sthn pragmatikothta 8a einai ena aperanto parking jam, kai oi pezoi pali 8a prospa8oun na strimwxtoun anamesa stous profulakthres. isws prepei se epomeno post na skefteite poies einai oi proupo8eseis (programmatikes? diodia? klp) pou 8a krathsoun thn anologia autokinhtwn/pezwn sth romantikh analogia pou proteinete. to project sas exei thn eukairia na krath8ei se ena polu pragmatistiko epipedo, mhn th spatalhsete.

nikpolyzos said...

Αυτή τη στιγμή στην Αθήνα, και στις περισσότερες ελληνικές πόλεις, επικρατεί η κυριαρχία του αυτοκινήτου. Το βιώνουμε καθημερινά. Δεν είναι τυχαίο ότι τελευταία, είναι έντονη η δραστηριοποίηση αυτόνομων ομάδων σε πολλές πόλεις τις Ελλάδος (Αθήνα, Πάτρα, Θεσ/κη, Χανιά, κ.α) που με βάση το ποδήλατο, διεκδικούν ποιότητα στην κίνηση του ποδηλάτη και του πεζού, αλλά και τον σεβασμό του από το αυτοκίνητο. Αντίστοιχες κινήσεις υφίστανται έντονα εδώ και χρόνια στην Ευρώπη. Συγγνώμη αλλά θα διαφωνήσω με την ιδέα του ‘Shared Space’ πάνω στη μορφή της Ελληνικής πόλης και της Αθήνας συγκεκριμένα! Πως άραγε θα μπορούσε να συνυπάρξει σε μια τόσο «χύμα» κατάσταση, ο όγκος και η ποσότητα των αυτοκινήτων με τον δυσανάλογο όγκο και την άτακτη κίνηση του πεζου-ποδηλάτη-Α.Μ.Κ., σε λειτουργικό αλλά και σε οπτικό επίπεδο. Πόσο μάλλον όταν οι ταχύτητες πέραν των 3-5χμ/ώρα δημιουργούνε μια επιπλέον δυσανάλογη σχέση μεταξύ τους! Οπότε και το link σας περι Shared Space σε τι είδους πόλεις αναφέρεται? Τι θα γινότανε π.χ. στην Λάρισα, αν αυτό που απολαμβάνουν οι κάτοικοι της στο εκτεταμένο δίκτυο πεζόδρομων που έχει στο κέντρο της…προσθέτονταν ο όγκος των αυτοκινήτων των δρόμων? …ο όγκος των αυτοκινήτων της Αθήνας?....

Anonymous said...

Νομίζω το shared space στην Ελλάδα αλλά και γενικότερα μπορεί να επιτευχθεί μόνο με κάποιο αποκλεισμό-περιορισμό των οχημάτων (ας πούμε ότι επιτρέπονται μόνο τα Μέσα Μαζικής Μεταφορας). Ειδικά σε μια ελληνική μεγαλούπολη (όπου οι οδηγοί κυκλοφορούν ακόμα και στους πεζόδρομους) κανένας σχεδιαστής δεν έχει το μαγικό ραβδί που θα περιορίσει το αυτοκίνητο.