Thursday, February 01, 2007

Μετά την άσφαλτο _ Ριζώματα

Κοιτάμε τα δίκτυα ελεύθερων χώρων της Αθήνας. Αρχικά γίνονται αντιληπτά σαν δομές διαδρομών στην πόλη. Επιτρέπουν στα αστικά είδη να κυκλοφορούν πάνω τους. Ο ελεύθερος χώρος της Αθήνας δεν καταλαμβάνεται από ένα δίκτυο αλλά από πολλά: αυτοκινήτων, ΟΑΣΑ, μετρό, πεζών. Δίκτυα δικτύων λοιπών.


Δίκτυο Πεζών / Δίκτυο Αυτοκινήτου




Δίκτυο Λεωφορίων και Τρόλεύ / Δίκτυο Τρένων και Μετρό

Στη συνέχεια όμως βλέπουμε ότι τα δίκτυα αυτά δεν είναι απλώς διάδρομοι μετακίνησης. Αποτελούν και σκαλωσιές: δομές πάνω στις οποίες προσκολλούνται και αναπτύσσονται διαφόρων ειδών αστικές ζωές. Ανάλογα με την θέση, τις γύρω χρήσεις, τις ποσότητες, τις ταχύτητες, αναπτύσσεται και διαφορετικής ποιότητας και έντασης αστική ζωή. Εμπορική επί το πλείστον, αλλά και ψυχαγωγική, πολιτιστική.









Πάνω στα πλέγματα αναπτύσσονται παραφυάδες, μυζητήρες, ριζώματα. Τα δίκτυα γίνονται ριζώματα. Το ρίζωμα των αυτοκινήτων είναι δυνατό. Τα ριζώματα των πεζών, των ΑμεΑ, των ποδηλατών και άλλων πολλών ζωικών ειδών της πόλης είναι αδύναμα, ανύπαρκτα. Και υπάρχει μεγάλη ανάγκη για άλλα είδη ριζωμάτων, πέρα από τα σκληρά αγκάθια των ΙΧ.



Από αριστερά: podilates.gr / Σκίτσο του Ηλία Μακρή για την Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία




Υπάρχουν τόσες Αθήνες όσο και Αθηναίοι. Για τον Carl Jung «η πραγματική ζωή είναι αόρατη, κρυμμένη στο ρίζωμα. Το τμήμα που ανθίζει στη επιφάνεια είναι εφήμερο. Το ρίζωμα παραμένει». Το «ρίζωμα» των Deleuze και Guattari δημιουργεί συνδέσεις, οριζόντιες και μεταξύ διαφορετικών ειδών. Στην Αθήνα οι χώροι που διαφορετικές Αθήνες συνδέονται και συνυπάρχουν είναι λίγοι. Τα ριζώματα της Αθήνας πρέπει να απλωθούν, να μπλεχτούν μεταξύ τους και να τροφοδοτήσουν ζωή στην πόλη.




Aπό αριστερά οι δύο πρώτες εικόνες: UNStudio

Μέσα στα ριζώματα η καθημερινή ζωή μπορεί να ανθίσει. Τα ριζώματα δεν αποτελούν ολοκληρωτικό σύστημα, αλλά πεδίο δυνατοτήτων.










No comments: